5 tips tegen examenstress

sportzaal vol met leerlingen die aan tafeltjes examen doen

Schiet jij bij het woord ‘examen’ al spontaan in de stress? En word je ’s nachts soms zwetend wakker na een droom waarin je een complete black-out hebt? Examenstress is er in verschillende gradaties, maar je bent zeker niet de enige die gespannen is. Een beetje stress kan geen kwaad, maar dit wil je natuurlijk liever niet vlak voor of tijdens je examen ervaren. Wil je er beter mee leren omgaan? Check dan de onderstaande 5 tips.

  1. Probeer een examen te zien als een gewone toets
    Eentje die een uurtje langer duurt – no biggie. Hoe groter je de verwachtingen rondom het examen maakt, hoe meer je gaat stressen. Je hebt tijdens je hele schoolcarrière toch al genoeg toetsen met succes afgerond? Waarom zou het nu anders zijn?
  2. Plan je leerwerk
    Als je dit op tijd doet, weet je veel beter wanneer je wat moet doen en aan welke vakken je meer tijd moet besteden. Goed voorbereid zijn is het halve werk!
  3. Oefen zoveel mogelijk
    Examenbundels zijn je beste vrienden. Nee echt; door genoeg te oefenen met de juiste examenbundels krijg je een gevoel voor de vraagstelling die je op je examen kunt verwachten. Dankzij de uitleg bij de antwoorden, leer je tijdens het oefenen veel extra dingen die handig zijn om te onthouden. In examenbundels vind je vaak ook handige overzichten van de examenstof, lijstjes en handige hints die je een eind op weg helpen.
  4. Begin op een normale tijd met leren
    Niet vlak voor het examen dus. Al ben je hoogbegaafd of heb je het beste geheugen ooit – als je jouw examen wilt halen, is dit vragen om problemen. Wat je nog wel vlak voor je examen kunt doen, is een specifieke vraag opzoeken waar je het antwoord even niet meer op weet. Het liefst in een samenvatting – dat scheelt veel bladerwerk. Misschien heb je geluk en kun je deze vraag dan alsnog beantwoorden tijdens je examen.
  5. Wees goed voorbereid
    Dit is niet het moment om ’s ochtends nog creatieve nieuwe ontbijtrecepten uit te proberen. Vergeet niet om je wekker op tijd te zetten en onthoud dat je beter te vroeg kunt zijn dan te laat. Als je je gaat haasten, heb je alleen maar meer stress. Neem ook genoeg spullen mee, zodat je halverwege het examen bijvoorbeeld niet in pen-nood komt.

Zo, dat waren ze: 5 tips waardoor je je waarschijnlijk een stuk rustiger voelt tijdens (en in de aanloop naar) het examen. Vergeet tenslotte niet om diep adem te halen en even te ontspannen voordat je aan je examen begint. Haal diep adem, ontspan je spieren en denk aan iets waar je rustig van wordt. Als je genoeg relativeert, plant, oefent, leert en jezelf goed voorbereidt, hoef je eigenlijk nergens bang voor te zijn. Succes!

 

-Eugenia Melissen Ferrer